מה זה שוק יעד ולמה חשוב לי לדעת מי שלי?

שוק יעד הוא קבוצת אנשים ספציפית בעלת מאפיינים משותפים שלדעתך סביר להניח שהם ירכשו את המוצר או השירות שלך. אפיון שוק יעד הוא שלב ראשוני וחשוב מאוד בבניית אסטרטגיה שיווקית לעסק שלך.

בידול השוק שלך: התחילי עם הגדרת קהל היעד שלך

אולי אם שמעת את הביטוי "שוק יעד" בעבר, שאלת את עצמך, מה זה בעצם? קהל היעד שלך הוא לא דבר מסובך, אבל חשוב לדעת מי הוא! קיימים כל מיני סוגים של קהלי יעד, אבל ידיעת הפרטים לגבי מי נמצא בקהל שלך יכולה לעשות את כל ההבדל בהצלחה של מאמצי השיווק שלך.

אל תיתקעי במונחים כמו פילוח שוק יעד או מיצוב שוק. הבסיס של הערכת קהל היעד שלך הוא פשוט, ולא משנה אם את מוכרת מוצר, מנהלת בלוג או מציעה שירות מקצועי – חשוב לדעת למי את מנסה להגיע עם השיווק שלך.

אז בואי נסתכל על הבסיס של מה זה שוק יעד, למה הוא חשוב, ונעבוד על הגדרת קהל היעד שלך.

מה זה קהל יעד?

בקצרה, קהל יעד הוא קבוצת האנשים להם את מנסה "למכור". זה באמת כל כך פשוט. בין אם את מוכרת מוצר, את ההשפעה שלך, תוכן או שירות – יש קבוצת אנשים שאת מנסה לרתק. אין דוגמה קבועה או חד משמעית לקהל יעד שמתאימה לכל עסק, וקהלי יעד יכולים לנוע בגודלם מקטנים וממוקדים מאוד ועד רחבים וגדולים מאוד. ייתכן שלמתחרים יהיו קהלי יעד דומים, אבל מכיוון שקהל יעד הוא בדרך כלל ספציפי לכל עסק, חשוב לגלות מי שלך!

למה חשוב להכיר את קהל היעד שלך?

לדעת מי קהל היעד שלך זה חשוב מאוד מכיוון שזה מכוון את כל מאמצי השיווק שלך. זה גם משפיע לעיתים קרובות על הפרטים של איך אתה מקימה ומנהלת את העסק שלך מהיסוד!

לדוגמה, נניח שאת פותחת חנות קוסמטיקה קטנה שמציעה איפור טרנדי חדש במחירים נוחים. יש לך אפשרות לשכור חלל חנות בפינת רחוב בעיר או בבניין קטן ממש מחוץ לבניין מגורים של סטודנטיות במכללה הסמוכה. אם את מכירה את קהל היעד שלך (שאחוז הסיכוי הוא נשים צעירות עבור חברת קוסמטיקה) אז בחירת מיקום מרכזי לשוק הזה היא בחירה הרבה יותר טובה עבור העסק שלך! האם זה אומר שאתה אבוד אם תבחר בפינת רחוב במקום? לא בהכרח. אבל סביר להניח שתראי הרבה יותר הצלחה אם תמוקם בדיוק על שביל ההליכה של נשים צעירות שמתעניינות באיפור.
ככל שתאפייני את קהל היעד טוב יותר, תעלי את הסיכוי ההצלחה של העסק. לדוגמא אם מישהי שפותחת חנות קוסמטיקה קטנה שמציעה איפור טרנדי חדש אבל של מוצרים יוקרתיים. האם עדיין כדאי לה לפתוח ליד קמפוס של סטודנטיות?

זה אולי נראה כמו דוגמה ברורה של קהל יעד, אבל את מבינה את הרעיון – לדעת למי אתה מנסה להגיע עם העסק שלך עוזר להגדיר את החלטות העסקיות שלך ובעיקר את אסטרטגיות השיווק שלך.

מי קהל היעד שלך?

אז בואו ניגש ליישום עבור העסק שלך… מי קהל היעד שלך?

אולי תדעי מיד או אולי תצטרכי לחשוב על זה קצת זמן. כל עסק שונה ועבור חלקם זה הרבה יותר ברור מאשר עבור אחרים.

הערה: גם אם את נעזרת בחברת שיווק והם הגדירו עבורך במידת מה את קהל היעד שלך, אני קוראת לך לחשוב כמה דקות בעצמך על למי בדיוק את רוצה להגיע ולמכור בעסק שלך. רק בגלל שלחברה שאתה משתף איתה פעולה יש קהל יעד כללי, זה לא תמיד אומר שאת חולקת בדיוק אותו קהל יעד.

לדוגמה, נניח שאת מוכרת בגדים בוטיקיים באתר אופנה גדול. ייתכן שיש להם קהל יעד של כל הנשים בכל הצורות והמידות בגילאים 18-70. סביר להניח שכל טווח הנשים הזה יוכל להתעניין במוצר פוטנציאלית. עם זאת, את, כחלק קטן יותר מערוץ השיווק הכולל שלהם, את אולי תרצי לכוון לקבוצה קטנה יותר או ספציפית יותר של נשים. אולי יהיה נכון לך לכוון לאמהות אחרות, לנשים קרייריסטיות, או לנשים שמנמנות יותר או רזות יותר. את מבינה את הרעיון? אם את משווקת את הבגדים אז כדאי להגדיר למי את מנסה להגיע באופן אישי.
זה יעזור לך לייעל את המאמצים שלך ולמשוך קהל עוקבים נאמן.

עבור עסקים מסוימים קהל היעד שלהם הוא קבוצה ספציפית אחת של אנשים. עבור חלקם מדובר בכמה קבוצות שונות המחוברות בחוט משותף. אם את מרגישה שיש לך שתי קבוצות שונות מאוד של אנשים שאת רוצה לנסות למכור להם את המוצר, השירות או הידע שלך, אל תתייאשי. ייתכן שתוכלי למצוא חוט משותף שמקשר ביניהן כך שעדיין יהיה הגיוני לכוון לשתי הקבוצות – או שאת עשויה לגלות שזה ימשוך את העסק שלך לכיוונים רבים מדי לכוון לשתי הקבוצות ולהתקדם בצורה טובה, ותצטרך להתמקד באחת. אם את מתלבטת בין שתי קבוצות יעד שונות מאוד, זה יעזור לך לנסות לחשוב קדימה קצת על איך היית משווקת לשתיהן.

אם אמצעי השיווק לשתיהן שונים מדי, ייתכן שלא יהיה הגיוני לנסות לשמור על שתיהן כקהלי יעד.

ככל שתוכלי לצמצם יותר את הפרטים הספציפיים לגבי קהל היעד שלך, כך זה ישרת אותך טוב יותר כשתפתחי אסטרטגייה שיווקית. אני ממליצה לך לפחות לחשוב על התכונות הבאות של מי שאתה מנסה למכור לו:

  • מה המאפיינים הדמוגרפיים של קהל היעד שלי (גיל, מגדר, מיקום גאוגרפי, רמת השכלה ועוד)?
  • רמת ההכנסה הכללית שלהם (מעמד בינוני לעומת עשירים וכו')
  • מצב החיים שלהם (למשל, האם הם בקולג', אמהות, נשים קרייריסטיות וכו')
  • מהם צרכיהם, אתגריהם ורצונותיהם המרכזיים הרלוונטיים לתחום העסק?
  • התחומי עניין שלהם (איפה קבוצת האנשים הזו מתמקדת תשומת הלב שלה ו/או מבלה זמן?)
  • איזה ערכים וכיוונים הם מחפשים מהמוצר/שירות שאני מציעה?

זה בסדר גמור אם יש טווח בקהל היעד שלך לגבי חלק מהתשובות האלה כמו מצב חיים ותחומי עניין – אבל אם תעשה כמיטב יכולתך לענות באופן כללי על הפרטים לעיל לגבי מי שאתה מנסה להגיע אליו עם העסק שלך, זה יעזור לך להגיע אליהם בצורה טובה!

לאחר זיהוי התשובות לשאלות אלו, ניתן למצוא נתונים נוספים על קהל היעד באמצעים שונים:

  • מחקרי שוק וסקרים בתחום הרלוונטי למוצר/שירות שלך
  • נתונים דמוגרפיים זמינים מלשכת המידע הממשלתית
  • נתונים ומגמות משוטפים בקבוצות הרלוונטיות ברשתות החברתיות
  • סקרים או משובים ישירים מלקוחות וקהל היעד הפוטנציאלי שלך
  • נתוני תנועה ופרופילי משתמשים באתר האינטרנט העסקי שלך

בלי קשר לגודל העסק שאת נכנסת אליו (או כבר מנהלת), אני מאוד ממליצה לך לקחת כמה דקות ולכתוב ולהגדיר את קהל היעד שלך וחלק מהתכונות שלו. אם את יודעת למי את מנסה למכור או להגיע עם העסק שלך, תהי הרבה יותר מוכנה לפתח תוכנית כיצד להגיע אליהם!

אחרי שהגדרת את קהל היעד שלך, תקראי כאן כדי ללמוד איך להתחיל ליצור את אסטרטגיית השיווק שלך.

אם את לא רוצה לעשות את זה לבד
מוזמנת להירשם לתוכנית ליווי אישית שלי לבניית אסטרטגיה שיווקית.

כחלק מהתהליך אנחנו נבנה יחד את קהל היעד שלך ונתאים את התוכנית השיווקית במיוחד עבורו!

לחצי כאן לפרטים נוספים

Picture of שיר ים פסקה

שיר ים פסקה

חיה את עולם הבלוגינג והדיגיטל כבר מעל ל-7 שנים.
מעבירה הרצאות וסדנאות על עולם הדיגיטל, ומלווה בלוגרים ועסקים קטנים בכניסתם לעולם הדיגיטל.

תשאירו תגובה

תגובה אחת

השאר תגובה

הצטרפו לחברים של הדיגיטלית
ותקבלו מתנה מיוחדת למצטרפים

בחינם!

כתבות אחרונות:

פרפקציוניזם: מה זה ואיך הוא משפיע עלינו?

פרפקציוניזם הוא נטייה נפוצה המתבטאת ברצון עז להיות מושלם בכל דבר. פרפקציוניסטים נוטים להציב לעצמם סטנדרטים גבוהים מאוד, ולשאוף ללא הרף להשיג אותם. הם עשויים להשקיע זמן רב ומאמץ רב בביצוע משימות, תוך תשומת לב רבה לפרטים הקטנים ביותר.

קריאה נוספת

עקבו אחרינו

רוצה שניהיה חברות?

הרשמי לרשימת התפוצה של הדיגיטלית ותקבלי מלא טיפים ומתנות שרק חברות הקהילה מקבלות.

דילוג לתוכן